Veelgestelde vragen

Hier staan een aantal veelgestelde vragen over City Campus Max. Mocht je vraag er niet tussen staan, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Veel informatie wordt ook gedeeld op het forum: http://ccmax.nl/forum

Ik wil in Max komen wonen:
Welke opties heb ik voor internet/tv?
Waar kan ik me aanmelden voor water, verwarming en elektriciteit?
Moet ik gemeentebelastingen betalen?
Kan ik kwijtschelding van de gemeentebelastingen krijgen?
Wat zijn de totale maandelijkse kosten voor Max?
City Campus Max ligt vlak naast de tippelzone. Hoe is dit geregeld?

Ik woon in Max en heb een vraag over mijn kamer:
Mijn verwarming wordt nauwelijks warm. Wat kan ik hier aan doen?
Er komt soms plotseling water uit mijn kraan. Wat kan ik hier aan doen?
Ik krijg mijn dubbele ramen niet meer dicht. Wat kan ik hier aan doen?
De waterdruk van mijn douche is erg laag. Wat kan ik hier aan doen?
Ik zou graag extra sleutels laten bijmaken. Mag dat zomaar?
Mijn ventilatiekastje maakt veel geluid en er komt veel koude lucht uit. Kan ik daar wat aan doen?
Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?
Waar kan ik terecht met mijn reparatieverzoek als ik een koopappartement heb?
Er lijkt niets te gebeuren met mijn reparatieverzoek. Wat nu?
Hebben bewoners een campuscontract of campusclausule?

Ik woon in Max en heb een vraag over de algemene ruimte:
Ik zie nergens in het gebouw brandmelders. Is het gebouw wel veilig?
Gaat er nog wat gebeuren met de kale betonnen muren in de algemene ruimtes?
Hoe worden de commerciële ruimten ingevuld?
Ik kan geen parkeerplek vinden. Waar kan en mag ik parkeren?
Kan ik een parkeerplek in de parkeergarage krijgen?
Ik zou graag mijn papier- en glasafval gescheiden inleveren. Waar kan dat?
Hoe zit het met de afwerking van onze binnentuin?
Kan ik de Tweede Kamer lenen/afhuren voor een feestje/meeting oid?
Ik wil graag barbecueën. Waar kan en mag dat?

Welke opties heb ik voor internet/tv?
Internet en televisie kun je ruwweg via twee kanalen krijgen. Ten eerste hebben we het gewone kabelnet dat is aangelegd door Ziggo. Op de website van Ziggo vind je allerlei verschillende pakketten die zowel qua prijs als qua inhoud verschillen. Ten tweede hebben we het glasvezelnet dat is aangelegd door KPN. Ook zij hebben allerlei verschillende abonnementsvormen en dus ook verschillende prijzen. Naar gelang de snelheid van het internet en/of de extra televisiepakketten betaal je meer of minder. Op het glasvezelnet zijn ook andere aanbieders aanwezig. Dit zijn Plinq en Tweak. Omdat er in Max geen conventionele telefoonlijn is aangelegd, is het helaas niet mogelijk om een ADSL-abonnement af te sluiten. Daarnaast is het misschien mogelijk om de internet en tv verbinding te delen met je buurman/buurvrouw via de gedeelde meterkast.

Waar kan ik me aanmelden voor water, verwarming en elektriciteit?
City Campus Max is aangesloten op het stadsverwarmingsnet van Eneco. Voor je verwarming moet je je dus bij hen aanmelden (kostenindicatie per maand ~50 euro). In je keuze voor een aanbieder van elektriciteit ben je volledig vrij (Eneco kostenindicatie per maand ~25 euro). Voor water kan je je aanmelden bij Vitens (kostenindicatie per maand ~10 euro)

Moet ik gemeentebelastingen betalen?
Per appartement moet er afvalstoffenheffing aan de gemeente betaald worden. Met ingang van 2012 kent de gemeente een apart tarief voor eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Het tarief voor eenpersoonshuishoudens is in 2013 vastgesteld op € 237,24 en het tarief voor meerspersoonshuishoudens op € 281,04.

Daarnaast betaal je belasting aan het waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden.

De rioolheffing is in 2013 € 223,29  per appartement.

Als je een appartement gekocht hebt, betaal je ook onroerende zaakbelasting (OZB) Kijk op de website van de gemeente voor meer informatie over de OZB.

Kan ik kwijtschelding van de gemeentebelastingen krijgen?
Je kunt kwijtschelding krijgen voor zowel gemeente- als waterschapsbelastingen als je de belastingen niet kunt betalen door bijvoorbeeld geen of een laag inkomen en je geen spaargeld of vermogen (gekocht appartement) hebt. Op de website van de gemeente staan ‘normbedragen’. Als je inkomen lager is dan de normbedragen en je voldoet aan de aanvullende eisen die op de website staan, kom je in aanmerking voor kwijtschelding. Het aanvraagformulier vindt je ook op de gemeentewebsite.

Wat zijn de totale maandelijkse kosten voor Max?
Een precies antwoord op deze vraag is niet te geven. Allereerst betaal je natuurlijk je huur. Het is verstandig om na te gaan of je in aanmerking kan komen voor huurtoeslag, in veel gevallen is dit namelijk het geval. Op de site van de belastingdienst kan je hier meer informatie over vinden. Verder moet je rekeninghouden met maandelijks terugkerende kosten voor elektriciteit (~25 euro), warmte(~50 euro), water (~10 euro), internet/tv (~50 euro). Bovendien is het verstandig om maandelijks geld opzij te zetten voor de gemeentebelastingen en de waterschapsbelasting.

City Campus Max ligt vlak naast de tippelzone. Hoe is dit geregeld?
De tippelzone is open van 19.00 tot 2.00 uur ‘s nachts. Er is een huiskamer op de zone, die is open van 19.30 tot 1.30. In deze woonkamer zijn altijd twee hulpverleners ter plaatse. Deze hulpverleners lopen een paar keer per avond een rondje over de tippelzone om te controleren of alles goed verloopt. Buiten deze zorgverleners zijn er wijkagenten die de orde handhaven en controleren wat er gebeurt wanneer de tippelzone is geopend. De controle gebeurt enkel door deze medewerkers. Er hangen geen camera’s.

De verkeerssituatie wordt in de hand gehouden middels twee elektrische palen die automatisch in de grond zakken of omhoog komen. Deze palen moeten ervoor zorgen dat bestuurders die gebruik willen maken van de tippelzone geen gebruik maken van de openbare weg in de directere omgeving van Max. De tippelzone is openbare weg waar fietsen gedoogd wordt. Echter, kleine overtredingen worden direct aangepakt om je te ontmoedigen. Aan de parkkant van de Europalaan is ook een fietspad waar je gebruik van kunt maken.

Wanneer je vragen hebt over de tippelzone kun je altijd contact opnemen met ons. Ook kun je direct contact opnemen met Marjolein Koster via het forum. Marjolein is tweedelijns medewerker bij de GG&GD en gaat onder andere over de tippelzone.

Mijn verwarming wordt nauwelijks warm. Wat kan ik hier aan doen?
Het zelfstandig ontluchten van je verwarming wordt afgeraden door de SSH en Eneco. Het verwarmingssysteem wat door Max loopt is een gesloten systeem, en op het moment dat jij lucht uit jouw verwarming(skastje) laat lopen heb je kans dat andere mensen geen warmte meer krijgen omdat er druk uit het systeem verdwijnt. Wanneer je vermoedt dat er een probleem met je verwarming is, dien dan een reparatieverzoek in door te bellen naar (030) 25 25 700, het meldpunt reparaties van de SSH. Dit nummer kan je ook bellen wanneer je helemaal geen warm water meer hebt in je appartement.

Er komt soms plotseling water uit mijn kraan. Wat kan ik hier aan doen?
In het uiteinde van de kraan blijft wat water hangen, als hier na enige tijd lucht bij komt zakt dit water en gaat je kraan plotseling een beetje lopen. Het uiteinde van de kraan, de straalregelaar, kun je van je kraan af draaien. Vervang deze straalregelaar door een beter type, bijvoorbeeld de M22BI (die voor iets minder dan € 3,- bij de Praxis verkrijgbaar is), en het probleem zou verholpen moeten zijn.

Ik krijg mijn dubbele ramen niet meer dicht. Wat kan ik hier aan doen?
Door de dikke glaslagen die zijn gebruikt, zijn de ramen (deuren) erg zwaar. Dit zorgt ervoor dat de ramen iets kunnen verzakken. Door het raam iets op te tillen bij het sluiten lukt het vaak wel om hem dicht te krijgen. Als het dan nog steeds niet lukt om het raam dicht te krijgen, kunnen huurders het beste de reparatielijn van de SSH bellen om een reparatieverzoek in te dienen: (030) 25 25 700.
Howto: raamproblemen oplossen

De waterdruk van mijn douche is erg laag. Wat kan ik hier aan doen?
Wanneer je problemen hebt met de waterdruk dan kan je dit melden via het formulier Reparatieverzoeken, of door te bellen met (030) 25 25 700.

Ik zou graag extra sleutels laten bijmaken. Mag dat zomaar?
In het algemeen zijn alle SSH-sloten gecertificeerd. Dit houdt in dat je voor het bijmaken van de sleutels een certificaat moet opvragen. Het verzoek tot opvragen van het certificaat kun je mailen naar het algemene mailadres van de SSHU: info at sshxl.nl . Met dit certificaat ga je naar een erkend slotenspecialist waar je een extra sleutel kunt bestellen. Houd hierbij wel rekening met levertijd!

De sleutels van de voordeur van je woning en je postbox zijn niet gecertificeerd. Deze kun je dus zonder certificaat laten bijmaken.

Mijn ventilatiekastje maakt veel geluid en er komt veel koude lucht uit. Kan ik daar wat aan doen?
MAX heeft collectieve mechanische ventilatie. Je kunt deze niet uitzetten; de ventilatiebox aan de wand heeft wel meerdere standen waarmee je de toevoer van verse lucht kan regelen. Voldoende ventileren is nodig voor zowel je eigen gezondheid als de ‘gezondheid’ van je woning. Je hoeft niets te doen aan het onderhoud van de ventilatiebox behalve jaarlijks even het rooster ontstoffen. Een korte uitleg hiervoor vind je hier: Howto: schoonmaken ventilatiekastje

Werkt de ventilatie niet naar behoren of maakt deze veel geluid? Ga dan niet zelf sleutelen en plak de ventilatiebox en de afzuigroosters niet af! Huurders kunnen problemen melden via het formulier Reparatieverzoeken, of door te bellen met (030) 25 25 700.

Hoe kan ik een reparatieverzoek indienen?
Je kan, als je een huurappartement hebt van de SSH, een reparatieverzoek indienen door te bellen met (030) 25 25 700 of door het formulier Reparatieverzoeken in te vullen.

Waar kan ik terecht met mijn reparatieverzoek als ik een koopappartement heb?
Als eigenaar van je appartement dien je zelf voor een oplossing te zorgen (en te betalen) als er iets gerepareerd moet worden, tenzij de oorzaak in de algemene ruimte ligt. Voor gebreken aan de algemene ruimte kan je mailen met de Technische Commissie (tc at vvemax.nl). Voor zaken die onder de gemeenschappelijke opstalverzekering vallen (bijvoorbeeld een lekkage) kan je bellen met VvE Nederland. Zij verbinden je dan door of geven een nummer dat je moet bellen.

Er lijkt niets te gebeuren met mijn reparatieverzoek. Wat nu?
Als er naar jouw idee geen actie wordt ondernomen naar aanleiding van je reparatieverzoek, neem dan contact op met het Meldpunt Reparaties en vraag naar de status van je reparatieverzoek in plaats van een nieuw reparatieverzoek in te dienen. Is na verscheidene contactmomenten nog geen actie ondernomen, dien dan via het algemene e-mail adres van de SSH (info@sshxl.nl) een klacht over de afhandeling van je reparatieverzoek in.

Hebben bewoners een campuscontract of campusclausule?
Alle SSH-huurders die in City Campus Max wonen hebben geen campuscontract en zullen deze ook niet krijgen in de toekomst. Dit na overleg met Boksxl; http://www.boksxl.nl/wijziging-beleid-campuscontracten/
Voor meer informatie over SSHxl en de campuscontracten: http://www.sshxl.nl/cm/utrecht_-_wonen/campuscontract.html

Ik zie nergens in het gebouw brandmelders. Is het gebouw wel veilig?
City Campus Max voldoet aan alle eisen wanneer het gaat om veiligheid. Voordat een vergunning wordt verleend wordt eerst gekeken of het qua veiligheid allemaal voldoet aan de op dat moment geldende wetten. Voor meer informatie over de brandveiligheid en wat je moet doen in het geval van brand, kan je het interview lezen dat wij hadden met brandweerman Joost.

Gaat er nog wat gebeuren met de kale betonnen muren in de algemene ruimtes?
SSH zal de entrees in 2014 een witte kleur geven . Op de muren van de 8 vides van de twee torens zijn ontwerpen geplaatst om de boel wat op te fleuren.

Hoe worden de commerciële ruimten ingevuld?
Er heerst nog veel onduidelijkheid over de exacte invulling van de commerciële ruimten. Veel ideeën zijn geopperd en enquetes zijn gehouden. Momenteel is Bouwfonds hard bezig om uitbaters voor de commerciële ruimten te vinden. Op dit moment zit er een Subway, een Coolblue en een PopUp in de ruimtes.

Ik kan geen parkeerplek vinden. Waar kan en mag ik parkeren?
Rondom City Campus Max zijn meerdere gelegenheden om te parkeren. Aan de voorkant (kant Europalaan) en aan de zijkant (kant Beneluxlaan) kunnen een aantal auto’s parkeren in parkeervakken. Ook aan de achterkant van het gebouw (ingang kopers en laagbouw) is er gelegenheid tot parkeren. Mocht er geen ruimte meer zijn om op deze plekken te parkeren dan heb je de mogelijkheid om te parkeren aan de overkant van de rotonde bij de Aziëlaan. Hier staan meerdere flats met parkeersgelegenheid waar ook bewoners en gasten van City Campus Max gebruik van kunnen maken. Je kunt ook parkeren op de parkeerplaats van de Praxis. Let wel: dit is een parkeerplaats van de Praxis en deze sluit een kwartier na sluitingstijd van de winkel. Je kunt op dat moment pas weer gebruik maken van je auto een half uur voor opening van de winkel op de volgende werkdag. Daarbij is het sinds kort ook mogelijk om een plek in de parkeergarage in gebruik te nemen, zie daarvoor de volgende vraag.

Het woonbestuur is al lange tijd in gesprek met de SSH en de gemeente over de parkeersituatie. Wij zijn van mening dat er echt wat moet gebeuren. Zodra wij meer weten of resultaat hebben geboekt, dan horen jullie dat.

Kan ik een parkeerplek in de parkeergarage krijgen?
Het is voor huurders niet zomaar mogelijk om de in de parkeergarage te parkeren. Deze parkeerplekken zijn namelijk eigendom van de kopers die wonen in de kopersflat. Het is sinds enige tijd wel mogelijk om tegen betaling een parkeerplek in gebruik te nemen van een koper. Op het CCMAX forum kan je in het speciale Marktplaats Parkeergarage-forum terecht om te kijken of iemand een parkeerplaats aanbiedt of om een oproep voor een parkeerplaats te plaatsen. In dit forum vind je ook hoe het proces van het ingebruikgeven en -nemen precies in zijn werk gaat.

Ik zou graag mijn papier- en glasafval gescheiden inleveren. Waar kan dat?
Papier kun je inleveren in de verschillende containerruimtes van City Campus Max. De dichtstbijzijnde locatie om je glasafval in te leveren is op dit moment op de hoek van de Aziëlaan en de Livingstonelaan, maar dat kan natuurlijk ook bij winkelcentrum Kanaleneiland of winkelcentrum Goylaan.

Hoe zit het met de afwerking van onze binnentuin?
De SSH is het met ons eens dat de binnentuin wel wat gezelliger zou kunnen zijn. Er zijn BBQ’s geplaatst, samen met bankjes. Het woonbestuur is samen met SSH en de VVE Max tot een plan gekomen voor betere inrichting van de binnentuin. Dit plan word op dit moment uitgevoerd. Naar verwachting is de uitvoering van dit plan medio 2014 klaar.

Kan ik de Tweede Kamer lenen/afhuren voor een feestje/meeting oid?
Het is niet mogelijk om de Tweede Kamer te huren. De Tweede Kamer is alleen geopend tijdens activiteiten en op de vrijdagsavondborrel vanaf 21:00 uur tot 2:00 uur.

Ik wil graag barbecueën. Waar kan en mag dat?
In de binnentuin staan vier barbecues. Deze mogen door alle bewoners worden gebruikt.
Het is op de luchthappers [lees: de balkons] niet toegestaan om daar een barbecue aan te steken vanwege overlast van rook en vonken die via een openstaand raam binnen kunnen komen (wind)

Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.